Tips tegen stress

We kennen het allemaal wel: die zware steen in je buik, dat schuldgevoel, die zorgen en meestal helemaal om niets. Als je daar vaak last van hebt wordt het tijd om jezelf tot de orde te roepen. Hier wat tips om stress aan te pakken.

1) gezond leven. Klinkt cliché, maar het is echt zo. Als je, zodra je thuiskomt van een lange dag op school, meteen de chipszak pakt, verzeker ik je dat je nergens aan toe komt en je alleen maar lui op de bank zit vol te vreten. Klinkt leuk, maar het werkt voor geen meter.

1: je blijft honger houden

2: de slechte stoffen etc maken je gewoon ongelukkig. Ik ben geen expert, dus laat ik het abstract houden.

3: je hebt nergens zin in, voelt je lui, etc.

Ook chocola eten werkt niet heel goed. Ik heb zelf tenminste bijna nooit wat van die gelukkigmakende stofjes gemerkt.

Als je thuiskomt, bak dan een ei ofzo. Doe iets geks. Maak een broodje met ketchup, mayonaise, augurk, tomaat en kaas, om maar wat te noemen. Heb ik zelf erg vaak gedaan, werkt heel goed.

2) let it go. Laat oude conflicten los. Ik heb hier zelf lange tijd problemen mee gehad, wel maanden (!). En geloof me, je wordt er niet gelukkig van. Laat het los, en probeer mensen te vergeven. Ik heb diegene dagen genegeerd en zij mij, ik weigerde überhaupt naast haar te zitten. Ik beloofde mezelf dat het nooit goed zou komen tussen ons (ik zag dat als opgeven). Tot ik er op een dag genoeg van had en haar online had gevraagd of ze onze vriendschap niet een tweede kans wilde geven. Ze was het met me eens en de eerstvolgende schooldag was alle vijandelijkheid voorbij. Voorheen zag ik alleen nog maar slechts in alles wat ze deed, maar nu niet meer en dit is gewoon veel fijner. Ik kan nu zelfs de goede dingen in haar waarderen. 

‘Kijk mammie, kijk eens hoe goed ik al kan fietsen?’

3) prioriteiten stellen. Maak een lijstje van alles waar je je zorgen om maakt, bedenk de gevolgen ervan, en bedenk om welke je je echt zorgen moet maken en welke zo gedaan zijn of kunnen wachten. Werk alle dingen op je lijstje weg. Niet lui zijn! Van niets doen krijg je stress.

(Vergelijkbaar hiermee is de Portraitchallenge waarvoor ik nu DRIE portretten moet tekenen.)

4) ga mediteren ofzo. Heb ik nog nooit echt gedaan, maar het kan heel ontspannend zijn (lees: Wikipedia zegt dat het ontspannend kan zijn) en het is een goede manier om je hoofd leeg te maken (lees: in tijdschriften staat dat het een goede manier is om je hoofd leeg te maken).

Mindfulness heet dat.

Want ja, soms zit je hoofd gewoon helemaal vol.

5) slaap. Een goede nachtrust is essentieel voor stressloosheid.

6) relax. Maak het jezelf niet te moeilijk, zet de situatie bijvoorbeeld op papier en analyseer hem goed. Of vraag hulp. Beloon jezelf af en toe met een pauze ofzo, anders verdwijnt alle motivatie. En als er helemaal geen reden is om te stressen, maar je voelt je gewoon stresserig, leg dan je phone weg, drink wat sap, ga in bad, lees een boek op het gras, doe whatever je maar wilt, maar kom achter dat scherm vandaan.

Wat doe je hier nog?

One thought on “Tips tegen stress

  1. Ik voel me aangesproken met nr 2 0:). Maar ik ben inderdaad ook blij dat alles over is, yay fluffy unicorns en alles whiejjj. En ook met 3 voel ik me aangesproken want dat is dus iets wat ik nooit doe. Ghehe.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s